Anodimateriaalitehdas suunnitteilla Vaasaan
Selvitämme mahdollisuuksia perustaa tehdas, joka tuottaisi litiumioniakkujen valmistuksessa tarvittavaa anodimateriaalia. Hankkeesta on käynnistetty ympäristövaikutusten arviointimenettely.
Selvitystyön lähtötietona käytämme 10 000 tonnin vuosikapasiteettia, mikä vastaa vuositasolla noin 10 GWh:n akkutuotantoa ja noin 200 000 sähköauton määrää. Toisena vaihtoehtona tarkastellaan 50000 kapasiteettia, joka vastaa 50 GWh:n tuotantoa ja noin 1 miljoonan sähköauton määrää.
Hanketta vievät eteenpäin intialainen Epsilon Advanced Materials Oy ja Suomen Malmijalostuksen hankeyhtiö Finnish Battery Chemicals Oy.
Tuotteena anodimateriaali
Anodi on litiumioniakun elektrodi, joka toimii katodin vastinparina. Se määrittää pitkälti akun latausnopeuden ja lataussyklien määrän.
Hanke on Euroopan ensimmäisiä, joka tähtää litiumioniakkujen anodimateriaalin tuotantoon, ja tulisi lisäämään maanosamme omavaraisuutta tällä teollisuudenalalla.
Tavoitteena arvoketjun vahvistaminen
Akkuarvoketjuun tehtävien investointien odotetaan kasvavan maailmanlaajuisesti tulevina vuosina merkittävästi ja paikallisen eurooppalaisen akkuvalmistuksen vahvistuvan investointien myötä.
Anodimateriaalin tuotantohanke täydentää Suomen Malmijalostuksen pidemmällä jo olevia katodimateriaalihankkeita Haminassa ja Kotkassa.